Ζάντες: Άνεση ή Εμφάνιση - Page 3 - BMWForum.gr

BMWForum.gr

BMWForum.gr » Αυτοκίνητα BMW » Γενικά αυτοκινήτου » Forum Polls » Ζάντες: Άνεση ή Εμφάνιση

Forum Polls Τα δημοψηφισματα του φορουμ

Εμφάνιση των αποτελεσμάτων της ψηφοφορίας: Τι προτεραιότητα έχουν οι ζάντες για εσάς?
Μπρος στα κάλλη τι είναι ο πόνος?? Οσο μεγαλος τροχος τοσο πιο ομορφο αμαξι. 11 32,35%
Δεν θυσιάζω την άνεση για κανέναν λόγο. Μετρια διασταση χωρις μπελαδες 12 35,29%
Και οι "μαμα" καλές είναι...γιατί να αλλάξω? 11 32,35%
Ψήφισαν: 34. Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου

Απάντηση στο θέμα
 
Εργαλεία Θεμάτων Τρόποι εμφάνισης
22-06-11, 16:12   #21
BILL Z4
 
Το avatar του χρήστη BILL Z4
 
Εγγραφή: 25-07-2006
Περιοχή: Θεσσαλονικη
Ηλικία: 56
Μηνύματα: 625

Drives: E89 Z4
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο Panoz Εμφάνιση μηνυμάτων
αλλαξε τα αχρηστα runflat!!!
Φοβάμαι ότι αλλάζοντας τα ranflat θα μπλέξω με νευρικά τιμόνια κτλ.Ήδη το τιμόνι είναι στην κόψη του ξυραφιού.Στο προηγούμενο μοντέλο υπάρχουν πολλές αναφορές για επανατοποθέτηση των ranflat μετά από ατυχείς αλλαγές.Δεν αρκεί μόνον η αλλαγή των ελαστικών.Μετά,έχω και το κεφάλι μου ήσυχο με τα ranflat,διότι η Ζέτα οδηγειται και από τις γυναίκες της ζωής μου.
Ο χρήστης BILL Z4 δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
23-06-11, 01:02   #22
angelm3
ADMINISTRATOR
 
Το avatar του χρήστη angelm3
 
Status:
Εγγραφή: 08-06-2011
Ηλικία: 45
Μηνύματα: 4.776

Drives: E92 M3
''Μαμά'' και πάλι ''μαμά'' .....σε σχεδόν τριτοκοσμικό οδικό δίκτυο νομίζω η μόνη επιλογή
Ο χρήστης angelm3 δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
23-06-11, 04:01   #23
Don Molina
 
Το avatar του χρήστη Don Molina
 
Status:
Εγγραφή: 26-04-2007
Περιοχή: Zurich, CH
Ηλικία: 28
Μηνύματα: 3.220

Drives: F82 M4+S2k
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο Φάνης Εμφάνιση μηνυμάτων
Δεν το ήξερα αυτό!

Δηλαδή το μεγαλύτερο πλάτος πέλματος, δεν προκαλεί αυξημένη αντίσταση κύλισης λόγω αυξημένης τριβής?
OK, έρχεται τεντονόπανο του κερατά.
Κάποιος mod να το βάλει σε δικό του θέμα


Με ένα σχηματάκι θα το καταλάβετε αμέσως και θα ξεφύγετε από έναν ακόμα αυτοκινητιστικό μύθο των μηχανικών της καφετέριας.



(χάριν απλοποίησης θεωρούμε ότι οι δυνάμεις συγκεντρώνονται σε ένα σημείο, γιατί το τελευταίο πράγμα που σας χρειάζεται 2.30 το πρωί καλοκαιριάτικα είναι απειροστός ολοκληρωτικός λογισμός, μη γραμμικές ελαστικές παραμορφώσεις και κατανομές τάσεων. Επίσης δεν θα πούμε πως δουλεύει η τριβή, αλλά θα δεχτούμε την λυκειακή παραδοχή που λέει όσο το πατάς τόσο κολλάει
Επίσης τα νούμερα αν και κοντινά είναι τελείως σχηματικά.
To illustrate a point που λέμε και στα ελληνικά. Οι σχέσεις όταν έχουμε λάστιχα κι άερα δεν είναι ποτέ γραμμικές ή τετραγωνικές ή κάτι τέτοιο εύκολο. Είναι ξεκ0λι@ρικες εκθετικές με 74 εκατομμύρια ημιεμπειρικούς συντελεστές και γύρω απ' αυτές υπάρχει, τρέχει και στηρίζεται το 80% της βιομηχανίας των ελαστικών)

Έχουμε και λέμε:

Το λάστιχο όταν είναι αφόρτιστο είναι και απαραμόρφωτο. Φανταστείτε το ξαπλωμένο στο πάτωμα. Απόλυτα στρογγυλό όπως οι διακεκομμένες στο σχήμα και το κέντρο του είναι το Ο.

Όταν όμως το λάστιχο είναι όρθιο, ακόμα κι όταν δεν έχει αυτοκίνητο στην πλάτη του, στηρίζει το βάρος του και προφανώς παραμορφώνεται. Πολύ περισσότερο μάλλον όταν έχει και ζάντα και φρένα και πλήμνη και μουαγιέ και ημιαξόνια και το 1/4 του αυτοκινήτου (περίπου, μην κολλάμε στα νούμερα τώρα, να το καταλάβουμε πρέπει τώρα). Δηλαδή από 250 έως και πάνω από μισό τόνο.


Τότε το λάστιχο γίνεται όπως βλέπεται παραπάνω και προφανώς το κέντρο του κατεβαίνει κατά y στο Ο'.



Ας πούμε τώρα ότι το αυτοκίνητο κινείται προς τα εμπρός (εμπρός φαίνεται από το βέλος στον δρόμο).

Τότε η παραμόρφωση μετατοπίζεται προς τα εμπρός και το κέντρο εφαρμογής των δυνάμεων δεν είναι στον κατακόρυφο άξονα που περνάει από το κέντρο, αλλά λίγο πιο μπροστα κατά χ.


Οι δυνάμεις είναι οι εξής:
  • Τ: Τριβή
    Η τριβή έρχεται ως αποτέλεσμα της κάθετης δύναμης Ν (βλ παρακάτω) σε συνδυασμό με το συντελεστή τριβής του ελαστικού που στα συμβατικά ελαστικά δρόμου είναι γύρω στο 1 και εξαρτάται από το φορτίο του ελαστικού (όσο περισσότερο φορτίζεται τόσο περισσότερο πέφτει ο συντελεστής).
    Η τριβή στο ελαστικό δουλεύει ΠΑΝΤΑ υπέρ μας δουλεύοντας πάντα εναντίον των αλλαγών.
    Κι εξηγούμαι:

    Όταν πατάμε γκάζι ο κινητήρας επταχύνει το ελαστικό όπως φαίνεται στο βελάκι. Αλλά η τριβή "θέλει" να μην υπάρχει σχετική κίνηση μεταξύ των δύο επιφανειών στο σημείου στο οποίο εμφανίζεται. Όταν λοιπόν το σημείο επαφής θέλει να πάει πίσω λόγω της ροπής που του ασκεί ο κινητήρας (το housing του μπιλιοφόρου για την ακρίβεια αλλά τέσπα), η τριβή το στέλνει προς τα μπρος. Και οι 2 δυνάμεις, εφόσον δεν έχουμε γλίστρημα είναι ακριβώς ίσες και το σημείο δεν πάει πουθενά. ΜΕΝΕΙ ΑΚΙΝΗΤΟ και όλος ο τροχός περιστρέφεται γύρω απ' αυτό στιγμιαία. Και μετά από λίγο από το επόμενο κοκ.

    Μην μπλέκεστε όμως, απλά βλέπετε πάνω τις δυνάμεις που ασκούνται στο λάστιχο (χωρίς το βάρος που κουβαλάει το οποίο είναι ακριβώς ίσο με την Ν).

    Το λάστιχο δέχεται προς τα μπροστά μία δύναμη Τ, και επιταχύνεται προς τα εμπρός. Επιταχύνεται το λάστιχο συνολικά προς τα εμπρός, άρα και το αυτοκίνητο.

    Η τριβή δηλαδή μας πάει μπροστά, δεν μας καθυστερεί και δεν μας κλέβει ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ.

    Η τριβή στο ελαστικό, όταν δεν έχουμε γλίστρημα δεν είναι ποτέ μα ποτέ μα ποτέ του κερατά λέμε απώλειες. ΠΟΤΕ
  • Ν: κάθετη αντίδραση
    Η κάθετη αντίδραση τώρα είναι η ρουφιάνα της υπόθεσης. Είναι ίση με το βάρος που δέχεται κάθε στιγμή το λάστιχο (και το οποίο παραλήθφηκε στο σχήμα γιατί το ξέχασα :P)
    Πέρα από το να δημιουργεί την τριβή μας προκαλεί κι ένα τόσο δα μικρό προβληματάκι.


Επειδή δεν ασκείται ακριβώς στο κέντρο, αλλά κατά χ μπροστά του, δημιουργεί μία ροπή περί του Ο' (που είναι το κέντρο μας) αντίθετη με αυτήν που προσπαθεί να μας επιταχύνει.
Δηλαδή έχουμε το μοτέρ να γκαζώνει και το ίδιο το λάστιχο να μας κόβει απλά και μόνο γιατί έχει παραμορφωθεί.

Όσο πιο μαλακό είναι το λάστιχο τόσο περισσότερο παραμορφώνεται, τόσο πιο μπροστά πάει το χ. Άρα μεγαλώνει ο βραχίονας, άρα μεγαλώνει η ροπή. Άρα το μαλακό λάστιχο έχει μεγαλύτερες αντιστάσεις κυλίσεως.
Αντίθετα το σκληρό (ή παραφουσκωμένο) λάστιχο αντιστέκεται περισσότερο στην παραμόρφωση, και το χ μικραίνει. Άρα μικραίνει η ροπή, άρα μικραίνει η αντίσταση.

Ο λόγος δηλαδή που τα παραφουσκωμένα λάστιχα βελτιώνουν κατανάλωση δεν είναι γιατί πατάει λιγότερο πέλμα στον δρόμο. Είπαμε η τριβή δεν παίζει κανέναν ρόλο απολύτως στις απώλειες. Τα φουσκωμένα λάστιχα μαγουλιάζουν λιγότερο μπροστά και ως εκ τούτου μικραίνει το χ, άρα και η αντίσταση.


Επίσης αν δεχτούμε ότι η παραμόρφωση είναι συνάρτηση της διαμέτρου του τροχού (γεωμετρικά στέκει όσο μεγαλώνει η ακτίνα να μεγαλώνει και το πλακούτσωμα μπροστά), τότε και το χ θα μεγαλώνει αν μεγαλώσουμε την ακτίνα.

Άρα το μεγάλύτερης διαμέτρου λάστιχο στο ίδιο αυτοκίνητο, όχι μόνο θα μακρύνει το βήμα (άρα θα φανεί πιο αδύναμο στις επιταχύνσεις το αυτοκίνητο), αλλά θα κλέβει κι επί της ουσίας μέσω αυξημένων αντιστάσεων κυλίσεως.






Ανακεφαλαιώνοντας.
  1. Η τριβή είναι καλό πράγμα. Αλλιώς γιατί όλος ο κόσμος θέλει λάστιχα που να κολλάνε? Το πρόβλημα είναι απλά ότι θέλουμε και μεγάλη παραμόρφωση του ελαστικού για να μεγιστοποιείται το πέλμα και άρα η πρόσφυση. Ευτυχώς το πέλμα αυξάνεται περίπου τετραγωνικά ενώ οι απώλειες γραμμικά. Οπότε ένα καλό μαλακό λάστιχο που κολλάει στον δρόμο αλλά έχει περισσότερες απώλειες μπορεί να έχει 2πλάσιες απώλειες από ένα άλλο πιο οικονομικό αλλά μπορεί να έχει 4 φορές λιγότερο πρόσφυση.
  2. Τα φουσκωμένα λάστιχα παραμορφώνονται λιγότερο μπροστά και γι' αυτό είναι πιο οικονομικά από τα ξεφούσκωτα. Απλά τυχαίνει να πιάνουνε και λιγότερο γιατί έχουμε μικρότερο πέλμα.

Δηλαδή υπάρχει ένας άτυπος κανόνας που λέει ότι το λάστιχο με καλύτερη πρόσφυση έχει περισσότερες αντιστάσεις κυλίσεως, αλλά δεν τις έχει λόγω της πρόσφυσης.
Απλά αυτό που δημιουργεί πρόσφυση είναι αυτό που προκαλεί κι απώλειες.

Ευτυχώς για μας ο μηχανισμός αυτός γεννά πρόσφυση πολύ πιο γρήγορα απ' ότι φέρνει απώλειες

Αυτά τα πολλά και τα κουραστικά.
Ελεύθεροι για διάλειμμα
__________________
Ο χρήστης Don Molina δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
23-06-11, 11:32   #24
Φάνης
 
Το avatar του χρήστη Φάνης
 
Status:
Εγγραφή: 07-12-2009
Περιοχή: Αθήνα
Ηλικία: 41
Μηνύματα: 3.339

Drives: F20 116i
Εξαιρετικά ενημερωτικό ποστ Don...ευχαριστούμε!!!
__________________
"Δυο πράγματα είναι άπειρα, το σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία...Και δεν είμαι τόσο σίγουρος για το σύμπαν." A. Einstein.
Ο χρήστης Φάνης δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
23-06-11, 16:22   #25
JEO
MODERATOR
 
Το avatar του χρήστη JEO
 
Status: Βatman

Εγγραφή: 28-01-2007
Ηλικία: 37
Μηνύματα: 5.304

Drives: Ε34 520i

__________________
Υποστροφη ειναι οταν χτυπας στον τοιχο με το μπροστινο μερος του αυτοκινητου.
Υπερστροφη ειναι οταν χτυπας στον τοιχο με το πισω μερος του αυτοκινητου.
Ιπποδυναμη ειναι το ποσο γρηγορα χτυπας τον τοιχο.
Ροπη ειναι το ποσο μακρια θα πας τον τοιχο οταν τον χτυπησεις.


Θοδωρης.
Ο χρήστης JEO δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
23-06-11, 18:44   #26
Yiorgos
 
Το avatar του χρήστη Yiorgos
 
Εγγραφή: 17-04-2011
Μηνύματα: 19

Drives: N/A N/A
Μπράβο φίλε μου πολύ καλό και ενημερωτικό ποστ.
Ο χρήστης Yiorgos δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
24-06-11, 20:49   #27
Z4freak
 
Το avatar του χρήστη Z4freak
 
Εγγραφή: 15-06-2010
Μηνύματα: 208

Drives: E89 Z4 35i
Ωραiος Don!!! Βουρ για 20αρες ζάντες και 295αρι λάστιχο!!
__________________
...Z for life!!!
Ο χρήστης Z4freak δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
25-06-11, 13:41   #28
ms_kostakiss
SUPER MODERATOR
 
Το avatar του χρήστη ms_kostakiss
 
Status:
Εγγραφή: 15-11-2010
Περιοχή: Θεσσαλονίκη
Ηλικία: 31
Μηνύματα: 2.217

Drives: E87 116i
η αιθηση που μου δινουν τα rtf με τις 16αρες μαμα ζαντες ειναι σαν να φοραω 18-19 με χαμηλό προφίλ. η απόκρηση του τιμονιου με rtf ειναι πολυ ποιο αμεση απο τα κοινα ελαστικα. το ολο συνολο με ικανοποιει οποτε ψηφιζω "μαμα"
__________________
Bmw Pure Driving Pleasure
Ο χρήστης ms_kostakiss είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
25-06-11, 16:41   #29
Panoz
 
Το avatar του χρήστη Panoz
 
Status:
Εγγραφή: 27-12-2006
Ηλικία: 39
Μηνύματα: 7.932

Drives: E92 335i
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο tommy316ci Εμφάνιση μηνυμάτων
Να ρωτησω κατι πληροφοριακο? Στο δικο μου τ'αμαξι μια 18αρα ζαντα τι συνεπειες θα επεφερε? Γιατι οποιον ρωτησα μου ειπε να μην το τολμησω. Ευχαριστω εκ των πρωτερων, περιμενω απαντηση.
Tι εργοστασιακη διασταση ελαστικων φοραει το οχημα σου?
__________________
Turbo Maniac...
Ο χρήστης Panoz δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
25-06-11, 17:55   #30
tommy316ci
 
Το avatar του χρήστη tommy316ci
 
Εγγραφή: 20-04-2011
Περιοχή: Άρτα
Ηλικία: 25
Μηνύματα: 16

Drives: E46 316ci
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο Panoz Εμφάνιση μηνυμάτων
Tι εργοστασιακη διασταση ελαστικων φοραει το οχημα σου?

Φοραει 225/50/16
Ο χρήστης tommy316ci δεν είναι συνδεδεμένος  
Απάντηση στο θέμα

Tags
αξεσουάρ, ζαντες

Εργαλεία Θεμάτων
Τρόποι εμφάνισης

Δικαιώματα - Επιλογές
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is σε λειτουργία
Τα Smilies είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας [IMG] είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας HTML είναι εκτός λειτουργίας

Forum Jump