Ιξωδες λαδιου(Viscocity) - BMWForum.gr

BMWForum.gr


Tech Cyclopedia Η τεχνική εγκυκλοπαίδεια της κοινότητας μας. Τεχνικά θέματα που μόνο εδώ θα βρείτε...

Απάντηση στο θέμα
 
Εργαλεία Θεμάτων Τρόποι εμφάνισης
15-09-13, 15:19   #1
Chiefsotos
 
Το avatar του χρήστη Chiefsotos
 
Status:
Εγγραφή: 25-07-2008
Μηνύματα: 2.254

Drives: E93 335i
Ιξωδες λαδιου(Viscocity)

Ολους μας εχει απασχολησει τι σημαινουν οι αριθμοι(δεικτες) που βλεπουμε στους διαφορους τυπους λαδιου αυτοκινητου που βρισκονται με μεγαλα γραμματα στη συσκευασια.
Σιγουρα εχουν πεσει στα ματια μας αριθμοι(δεικτες) οπως οι:
0W-40, 5W-40, 10W-30, 10W-40, 10W-50, 10W-60.

Αυτοι οι δεικτες δεν ειναι τιποτα αλλο παρα το ιξωδες λαδιου συμφωνα με τα πρωτυπα που εχει καθιερωσει η SAE των ΗΠΑ.(Society Automotive Engineers)
Το ιξωδες λοιπον μας δειχνει το συντελεστη τριβης του λαδιου και κατα συνεπεια ποσο παχυρευστο ειναι.
Οσο πιο μεγαλο ιξωδες εχει τοσο πιο παχυρευστο ειναι ενα λαδι και πιο χοντρο.

Αν ανατρεξουμε σε μια συσκευασια, θα δουμε οτι εχει 2 δεικτες που χωριζονται με παυλα και ενα γραμμα αναμεσα τους.
Ο 1ος δεικτης μας δειχνει το ιξωδες του λαδιου στους 0F, δηλαδή στους -17,8c και μετριέται σε cP (Centipoise). Το W μας δείχνει απλα ότι το λάδι είναι κατάλληλο για χειμώνα.
Ο 2ος δεικτης μας δείχνει το ιξώδες του λαδιού στους 210F, δηλαδή στους 98,9c αλλά μετριέται σε cST (centistrokes).

Στον παραακτω πινακα φαινονται οι τιμες του ιξωδους για τους συνηθεστερους τυπους λαδιων:




Το χοντρο λαδι, ειναι πιο παχυρευστο και δεν κινειται ευκολα μεσα στο μοτερ, ενω το λεπτο εχει την ταση να καταστρεφεται στις ακραιες συνθηκες χανοντας την ιδιοτητα του να λιπανει σωστα.

Πρεπει να ειμαστε προσεκτικοι οταν επιλεγουμε λαδι, αναλογα με τη χρηση που κανουμε στο αυτοκινητο και σε ποιες καιρικες συνθηκες. Πιο κατω θα συγκρινω 2 τυπους λαδιων για να γινει πιο κατανοητο..
Εστω λοιπον οτι εχουμε 2 τυπους λαδιου, ο 1ος 10W-30 και ο 2ος 0W-50
Ο 1ος τυπος λαδιου εμφανιζει ιξωδες για το χειμωνα 10, ενω ο 2ος 0.
Αυτο σημαινει οτι το 1ο λαδι ειναι πιο παχυρευστο(ειναι πιο χοντρο) αρα στις κρυες μερες του χειμωνα λιπαινει πιο αργα και λιγοτερο αποδοτικα τα μερη του αυτοκινητου. Γι'αυτο και συνισταται μεχρι ~ -22c, ενω ο 2ος μεχρι ~ -32c, οπως φαινεται στον πιο πανω πινακα.
Οσο αναφορα το καλοκαιρι ο 1ος τυπος λαδιου εμφανιζει ιξωδες 30, ενω ο 2ος 50.
Αυτο σημαινει οτι το 1ο λαδι ειναι λιγοτερο παχυρευστο(ειναι πιο ψιλο) αρα στις πολυ ζεστες μερες του καλοκαιριου μπορει να "σπασει" και να γινει λιγοτερο αποδοτικο για τον κινητηρα. Γι'αυτο και συνισταται μεχρι ~ 37c, ενω ο 2ος μεχρι ~ 45c, οπως φαινεται στον πιο πανω πινακα.

Ειναι κατανοητο λοιπον ενας που χρησιμοποιει το αυτοκινητο του σε χαμηλες θερμοκρασιες κοντα στους 0c και μαλιστα σε συντομες διαδρομες(οπου το λαδι δεν προλαβαινει να ζεσταθει γρηγορα), θα πρεπει να επιλεξει ενα λαδι με χαμηλο δεικτη ιξωδους για το χειμωνα, ωστε να ειναι λεπτορευστο(αυτο φαινεται απο το 1ο νουμερο πριν το W)
Αν παλι χρησιμοποιει το αυτοκινητο τους καλοκαιρινους μηνες και μαλιστα το σκιζει τοτε η λυση του λαδιου με μεγαλο δεικτη ιξωδους για το καλοκαιρι(φαινεται στο 2ο νουμερο μετα το W), ειναι μονοδρομος!
__________________

----------------------------------------------
Οι δρομοι ειναι πολυ επικινδυνοι απο μονοι τους.., ας φροντισουμε να οδηγουμε με χαμηλες ταχυτητες και τα ματια ανοιχτα!!!
Ο χρήστης Chiefsotos δεν είναι συνδεδεμένος  
15-09-13, 15:40   #2
PapajimG
MODERATOR
 
Το avatar του χρήστη PapajimG
 
Status:
Εγγραφή: 16-04-2011
Περιοχή: Αθήνα
Ηλικία: 37
Μηνύματα: 1.504

Drives: E93 320i
Πολύ ενδιαφέρον, +1

Ίσως να (και νομίζω οτι) έχει ξαναειπωθεί ως ερώτηση, αλλά δεν το βρίσκω, οπότε ξαναρωτάω...


Με εξαίρεση τις πρώτες στιγμές λειτουργίας του κινητήρα (όπου το λάδι είναι σε θερμοκρασία περιβάλλοντος), υπάρχει σχέση ανάμεσα στις καιρικές συνθήκες και τη θερμοκρασία λειτουργίας του κινητήρα,οπότε και του λαδιού?
Με άλλα λόγια...μετά από 50χλμ ίδιας οδήγησης ένα π.χ. 335i θα είναι πιο ζεστό στο Ντουμπάι από οτι στην Αλάσκα
__________________
courtesy of Frezas

Ο χρήστης PapajimG δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
15-09-13, 15:46   #3
sv2gww
 
Το avatar του χρήστη sv2gww
 
Status:
Εγγραφή: 14-09-2006
Περιοχή: Θεσσαλονικιός μεν, κάπου τριγύρω δε...
Ηλικία: 49
Μηνύματα: 4.468

Drives: Ε39 528i/2
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο PapajimG Εμφάνιση μηνυμάτων
...μετά από 50χλμ ίδιας οδήγησης ένα π.χ. 335i θα είναι πιο ζεστό στο Ντουμπάι από οτι στην Αλάσκα
oh yes... ίσα που σκεπάζεις και το ψυγείο λαδιού με την Daily Telegraph για να μην σου παγώνει τα λάδια ακόμα περισσότερο εις τας Αλάσκας!!
Γιάννης-sv2gww.
__________________
Γιάννης-sv2gww

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
τέσσερα πράγματα δεν γυρίζουν πίσω:
τα λόγια που λέχθηκαν, ο χρόνος που πέρασε, οι ευκαιρίες που δόθηκαν και οι σφαίρες που άφησαν την κάνη...

Ο χρήστης sv2gww δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
16-09-13, 01:20   #4
nfot
 
Το avatar του χρήστη nfot
 
Status:
Εγγραφή: 12-10-2011
Περιοχή: Βολος
Ηλικία: 48
Μηνύματα: 503

Drives: E82 135
Ωραιο θεμα. Χρειαζομουνα ενα σχετικο φρεσκαρισμα γνωσεων ειναι η αληθεια. Ευχαριστω.
__________________
"You live more for five minutes, going fast on a bike, than other people do all of their life". -Marco Simoncelli R.I.P.
Ο χρήστης nfot δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
16-09-13, 17:44   #5
angelm3
ADMINISTRATOR
 
Το avatar του χρήστη angelm3
 
Status:
Εγγραφή: 08-06-2011
Ηλικία: 45
Μηνύματα: 4.776

Drives: E92 M3
Ωραίο θέμα Σωτήρη.

Σε συνέχεια του θέματος με το ιξώδες λαδιού της Μ3 . Η BMW συνιστά το 10W-60 , σκέφτομαι να βάλω το 0W-50 της Mobil . Τι λέτε;
__________________
Ο χρήστης angelm3 είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
16-09-13, 18:08   #6
sv2qo
 
Το avatar του χρήστη sv2qo
 
Status:
Εγγραφή: 06-01-2011
Περιοχή: Θεσσαλονίκη, κέντρο πόλης τα τελευταία 60 χρόνια
Ηλικία: 63
Μηνύματα: 618

Drives: E92 335i
Δηλαδή για τους περισσότερους απο μας που κοντολογίς είναι απίθανο να οδηγήσουμε σε θερμοκρασίες -20 αντί για το συνιστώμενο απο την μαμά 5-30 είναι καλύτερο το 15-40 ?
Άν ναι γιατί εξακολουθεί η μαμά να το συνιστά στην Ελλάδα?

Επίσης αφού αυτό καλύπτει την BMW LONG LIFE 4 γιατί να μη το χρησιμοποιήσω και να βάλω το πανάκριβο "δικό μας" ?

http://www.levoil.de/epages/62903875...5/Products/150
__________________
www.textiles.com.gr
Ο χρήστης sv2qo δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
16-09-13, 18:37   #7
Don Molina
 
Το avatar του χρήστη Don Molina
 
Status:
Εγγραφή: 26-04-2007
Περιοχή: Zurich, CH
Ηλικία: 28
Μηνύματα: 3.221

Drives: F82 M4+S2k
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο sv2gww Εμφάνιση μηνυμάτων
oh yes... ίσα που σκεπάζεις και το ψυγείο λαδιού με την Daily Telegraph για να μην σου παγώνει τα λάδια ακόμα περισσότερο εις τας Αλάσκας!!
Γιάννης-sv2gww.
H θερμοκρασία περιβάλλοντος παίζει τρελό ρόλο. Εγώ με τον κινέζο, κατέβαινα από 1600μ υψόμετρο για περίπου 20 χλμ, με σταθερή κλίση και έξω γύρω στους 10-15 βαθμούς. Προφανώς 2/3/4 στο κιβώτιο και κατέβαινα με engine braking, και σιγά σιγά κατέβαινε η θερμοκρασία στο καντράν

Δύσκολο να ψύχθηκε όλο το μπλοκ, και να "κρύωσε" τελείως, όπως δύσκολο να κρύωσαν και τα λάδια, αφού δεν είναι μόνο η καύση που το ζεσταίνει το πράμα, αλλά και οι τριβές.
Απλά κρύωνε γρήγορα το νερό και μάλλον δεν προλάβαινε να το ζεστάνει το μοτέρ από την απομείνουσα θερμότητά του, και από ότι παρήγαγε με τις τριβές. Αλλά είναι ενδεικτικό της κατάστασης, ότι κρύες μέρες οι θερμοκρασίες στα ζωτικά σημεία του αυτοκινήτου θα πέσουνε και θα παραπέσουν.
__________________
Ο χρήστης Don Molina δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
16-09-13, 19:04   #8
sv2gww
 
Το avatar του χρήστη sv2gww
 
Status:
Εγγραφή: 14-09-2006
Περιοχή: Θεσσαλονικιός μεν, κάπου τριγύρω δε...
Ηλικία: 49
Μηνύματα: 4.468

Drives: Ε39 528i/2
Kαλά θυμόμουν ότι κάποια στιγμή, τελικά 11-'06 (http://www.bmwforum.gr/forum/showthread.php?t=1458), είχα βάλει ένα ίδιο θέμα σχετικά με το ιξώδες των λαδιών και πως αυτό επιρεάζεται από τις συνθήκες περιβάλοντος. Για κάποιο λόγο έχει εξαφανηστεί η κλίμακα αντιστοίχησης θερμοκρασίας - δείκτη SAE λαδιών.
Γιάννη, το μεγαλύτερο φορτίο θερμοκρασιών είναι στην κυλινδροκεφαλή και όχι στο μπλόκ. Αν και εκεί επίσης, πάλι έχουμε να κάνουμε με τα ψυκτικά υγρά και όχι με τα λάδια (λόγω χιτωνίων). Τα δε λάδια σηκώνουν θερμοκρασία στην κυλινδροκεφαλή, απ' όπου διέρχωνται προκειμένου να λιπάνουν τους εκκεντροφόρους. Η εκεί υψηλή θερμοκρασία περνάει σ' αυτά. Το θερμικό φορτίο από τον στρόφαλο είναι πολύ μικρό σε σχέση με τα υπόλοιπα σημεία -πχ κουζινέτα τουρμπινών-.
Γιάννης-sv2gww.
__________________
Γιάννης-sv2gww

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
τέσσερα πράγματα δεν γυρίζουν πίσω:
τα λόγια που λέχθηκαν, ο χρόνος που πέρασε, οι ευκαιρίες που δόθηκαν και οι σφαίρες που άφησαν την κάνη...

Ο χρήστης sv2gww δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
16-09-13, 19:29   #9
Chiefsotos
 
Το avatar του χρήστη Chiefsotos
 
Status:
Εγγραφή: 25-07-2008
Μηνύματα: 2.254

Drives: E93 335i
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο angelm3 Εμφάνιση μηνυμάτων
Σε συνέχεια του θέματος με το ιξώδες λαδιού της Μ3 . Η BMW συνιστά το 10W-60 , σκέφτομαι να βάλω το 0W-50 της Mobil . Τι λέτε;
Η δικη μου αποψη παραμενει η ιδια. Απο τη στιγμη που το αμαξι ζηταει σκισιμο στους κοφτες και συνηθως αυτο γινεται με καλο καιρο, μεινε στο 10W-60 για το καλοκαιρι.
Αν προτιμας να το πινεις το αιμα all season, τοτε ναι βαλε 0W-50 ειδικα το χειμωνα.

Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο sv2qo Εμφάνιση μηνυμάτων
Δηλαδή για τους περισσότερους απο μας που κοντολογίς είναι απίθανο να οδηγήσουμε σε θερμοκρασίες -20 αντί για το συνιστώμενο απο την μαμά 5-30 είναι καλύτερο το 15-40 ?
Άν ναι γιατί εξακολουθεί η μαμά να το συνιστά στην Ελλάδα?

Επίσης αφού αυτό καλύπτει την BMW LONG LIFE 4 γιατί να μη το χρησιμοποιήσω και να βάλω το πανάκριβο "δικό μας" ?

http://www.levoil.de/epages/62903875...5/Products/150
Ο δεικτης του χειμωνιατικου ιξωδες δεν ειναι το απολυτο νουμερο θερμοκρασιας.
Οταν λεμε οτι το 5W-30 αντεχει σε χαμηλοτερη θερμοκρασια(-30c) απο το 15W-40 (-20c), εννοουμαι οτι ειναι πολυ πιο λεπτορευστο αρα λιπαινει τον κινητηρα πολυ καλυτερα σε ολο τα φασμα των χαμηλων θερμοκρασιων.
Δλδ και στους 0c ή στους -10c εχει καλυτερη συμπεριφορα απο το δευτερο λαδι.
Βεβαια το οτι ειναι 30 ο καλοκαιρινος του δεικτης το κανει ακαταλληλο για καλοκαιρινες θερμοκρασιες με παρατεταμενη οδηγηση πολλων χλμ και σκισιμο. Η καλυτερη επιλογη για το κλιμα της Β. Ελλαδας με χαμηλες θερμοκρασιες το χειμωνα και υψηλες το καλοκαιρι ειναι το 0W-40.

Τωρα οσο αναφορα τους διαφορους τυπους λαδιων και τις εκαστοτε μαρκες ανοιγει μεγαλο κεφαλαιο, μιας και εκτος απο το δεικτη ιξωδους ειναι ενα σωρο αλλα πραγματα που ξεχωριζουν τη μια μαρκα απο την αλλη με κυριοτερα τα "προσθετα"
Γενικα ξεχαστε τα "φθηνα" λαδια, και προτιμηστε μοναχα φουλ συνθετικα και μαλιστα την καλυτερη σειρα απο καθε εταιρια.
__________________

----------------------------------------------
Οι δρομοι ειναι πολυ επικινδυνοι απο μονοι τους.., ας φροντισουμε να οδηγουμε με χαμηλες ταχυτητες και τα ματια ανοιχτα!!!
Ο χρήστης Chiefsotos δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
18-09-13, 09:49   #10
Φάνης
 
Το avatar του χρήστη Φάνης
 
Status:
Εγγραφή: 07-12-2009
Περιοχή: Αθήνα
Ηλικία: 41
Μηνύματα: 3.339

Drives: F20 116i
Πάντως, στην ταπεινή 116i μου έχω δεί τις εξής θερμοκρασίες λαδιού (αφού έχει ζεσταθεί):

Καλοκαίρι (~33ο C)
Mε νορμαλ οδήγηση ~ 105οC
Σε Εθνική με γήγορη οδήγηση (160-180 χ.α.ω) ~ 111οC
Σκίσιμο σε στροφιλίκια ~ 127oC

Χειμώνας (~ 14οC)
Mε νορμαλ οδήγηση ~ 103οC
Σε Εθνική με γήγορη οδήγηση (160-180 χ.α.ω) ~ 107οC
Σκίσιμο σε στροφιλίκια ~ 125oC

Αυτά, εμένα μου δείχνουν ότι η εξωτερική θερμοκρασία (δεν μιλάω για -15οC) ελάχιστα επηρεάζει την θερμοκρασία λειτουργίας του λαδιού. Επίσης, θυμάμαι παλαιότερα που η BMW έγραφε στο manual ότι το ιξώδες δεν έχει σημασία πλέον, αρκεί το λάδι να είναι LL-01 ή LL-04.

Πάντως, ελέω Turbo εγώ χρησιμοποιώ 0w-30 και σε σχετική ερωτηση τόσο στην Castrol (UK), όσο και την BMW Hellas αλλά και εδώ (http://www.opieoils.co.uk) και οι 3 μου είπαν ότι το καλύτερο για το μοτέρ μου είναι το 0w-30...και τους είπα ότι μένω Ελλάδα.
__________________
"Δυο πράγματα είναι άπειρα, το σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία...Και δεν είμαι τόσο σίγουρος για το σύμπαν." A. Einstein.
Ο χρήστης Φάνης δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
Απάντηση στο θέμα

Tags
λαδι, ιξωδες, viscocity

Εργαλεία Θεμάτων
Τρόποι εμφάνισης

Δικαιώματα - Επιλογές
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is σε λειτουργία
Τα Smilies είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας [IMG] είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας HTML είναι εκτός λειτουργίας

Forum Jump