Τεχνικο θεμα:Πως να διαβασετε τους κωδικους ελαστικών - BMWForum.gr

BMWForum.gr

BMWForum.gr » Αυτοκίνητα BMW » Τεχνικά θέματα, Service αυτοκινήτου » Ελαστικά & Αναρτήσεις » Τεχνικο θεμα:Πως να διαβασετε τους κωδικους ελαστικών

Ελαστικά & Αναρτήσεις Το ήμισι του παντός...

Απάντηση στο θέμα
 
Εργαλεία Θεμάτων Τρόποι εμφάνισης
21-03-10, 01:59   #1
Panoz
 
Το avatar του χρήστη Panoz
 
Status:
Εγγραφή: 27-12-2006
Ηλικία: 39
Μηνύματα: 7.932

Drives: E92 335i
Τεχνικο θεμα:Πως να διαβασετε τους κωδικους ελαστικών

Ολα τα ελαστικα φερουν εναν κωδικο ο οποιος υποδυλωνει ενα συνολο χαρακτηρηστικων που εχουν σχεση με το οχημα που θα τα φορεσει αλλα και την χρηση για την οποια προοριζονται.Παρακατω θα προσπαθησω να δωσω μια επεξηγηση για το τι σημαινουν τα νουμερα.

Σαν παραδειγμα θα αναφερω το ελαστικο του οχηματος μου καθως ειμαι πιο εξοικειωμενος με αυτο

Για παραδειγμα εχουμε το ελαστικο 255/30/R19 91Y


-Tα κοκκινα γραμματα στο ξεκινημα υποδηλωνουν το φαρδος του ελαστικου σε χιλιοστα.

-Τα μπλε γραμματα υποδηλωνουν την διαμετρο του τροχου συνολικα σε ιντσες.

-Τα πρασινα γραμματα αφορουν το προφιλ του ελαστικου.Δεν υποδηλωνουν μια συγκεκριμενη διασταση αλλα τον λογο (το κλασμα) μεταξυ της διαμετρου του τροχου και του φαρδους ελαστικου. Με λιγα λογια, δυο διαφορετικου φαρδους τροχοι με το ιδιο λογο φαρδους/διαμετρου (την πρασινη τιμη 30 που αναφερω παραπανω), εχουν σαν απολυτο μεγεθος διαφορετικο προφιλ ελαστικου. πχ
255/30/19 Vs 295/30/19 -> στην δευτερη περιπτωση το προφιλ ελαστικου ειναι 1,75 περιπου εκατοστα μεγαλυτερο απο το πρωτο.

-Το μωβ νουμερο ειναι ο συντελεστης φορτιου του ελαστικου (Load index). Aυτο υποδηλωνει το μεγιστο ανεκτο βαρος που το ελαστικο μπορει να διαχειριστει ομαλα. Οι κλιμακες για τους συντελεστες φορτιου αναφερονται παρακατω

Συντελεστης Φορτιου / Βαρος ανα τροχο
71 = 345 κιλα____ 86 = 530 κιλα____ 101 = 825 κιλα
72 = 355 κιλα____ 87 = 545 κιλα____ 102 = 850 κιλα
73 = 365 κιλα____ 88 = 560 κιλα____ 103 = 875 κιλα
74 = 375 κιλα____ 89 = 580 κιλα ____104 = 900 κιλα
75 = 387 κιλα____ 90 = 600 κιλα____ 105 = 925 κιλα
76 = 400 κιλα ____91 = 615 κιλα ____106 = 950 κιλα
77 = 412 κιλα ____92 = 630 κιλα ____107 = 975 κιλα
78 = 425 κιλα ____93 = 650 κιλα ____108 = 1000 κιλα
79 = 437 κιλα ____94 = 670 κιλα ____109 = 1030 κιλα
80 = 450 κιλα ____95 = 690 κιλα ____110 = 1060 κιλα
81 = 462 κιλα ____96 = 710 κιλα
82 = 475 κιλα ____97 = 730 κιλα
83 = 487 κιλα ____98 = 750 κιλα
84 = 500 κιλα ____99 = 775 κιλα
85 = 515 κιλα ____100 = 800 κιλα

Οποτε οταν εχουμε ενα αμαξι 1600κιλων χρειαζομαστε λαστιχα τουλαχιστον κατηγοριας "87" με την προυποθεση οτι ειναι δυνατον να κανουμε ταξιδι με 5 συνεπιβατες + αποσκευες. Το σωστο ειναι , αναλογα με την κατανομη βαρους να χρησημοποιουμε και τα αναλογα εμπρος/πισω load indexes για τις αντιστοιχες θεσεις ελαστικων.

-Το κιτρινο γραμμα , υποδηλωνει τον συντελεστη μεγιστης ταχυτητας του ελαστικου.

P = Mεχρι 150χλμ/ω
Q = Mεχρι 160χλμ/ω
R = Mεχρι 170χλμ/ω
S = Mεχρι 180χλμ/ω
T = Mεχρι 190χλμ/ω
U = Mεχρι 200χλμ/ω
H = Mεχρι 210χλμ/ω
V = Mεχρι 240χλμ/ω
W = Mεχρι 270χλμ/ω
Y = Mεχρι 300χλμ/ω

Καλο θα ειναι τα ελαστικα να μην ξεπερνανε κατα πολυ τα πραγματικα μεγιστα ορια ταχυτητας του οχηματος μας.
__________________
Turbo Maniac...
Ο χρήστης Panoz δεν είναι συνδεδεμένος  
21-03-10, 14:36   #2
Chiefsotos
 
Το avatar του χρήστη Chiefsotos
 
Status:
Εγγραφή: 25-07-2008
Μηνύματα: 2.254

Drives: E93 335i
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο Panoz Εμφάνιση μηνυμάτων
Για παραδειγμα εχουμε το ελαστικο 255/30/R19 91Y

-Τα μπλε γραμματα υποδηλωνουν την διαμετρο του τροχου συνολικα σε ιντσες.


-Το κιτρινο γραμμα , υποδηλωνει τον συντελεστη μεγιστης ταχυτητας του ελαστικου.

P = Mεχρι 150χλμ/ω
Q = Mεχρι 160χλμ/ω
R = Mεχρι 170χλμ/ω
S = Mεχρι 180χλμ/ω
T = Mεχρι 190χλμ/ω
U = Mεχρι 200χλμ/ω
H = Mεχρι 210χλμ/ω
V = Mεχρι 240χλμ/ω
W = Mεχρι 270χλμ/ω
Y = Mεχρι 300χλμ/ω

Καλο θα ειναι τα ελαστικα να μην ξεπερνανε κατα πολυ τα πραγματικα μεγιστα ορια ταχυτητας του οχηματος μας.
Πολυ ενημερωτικο το ποστ σου Πανο.., πιστευω θα βοηθησει αρκετους χρηστες να καταλαβουν κατι παραπανω για τα ελαστικα.

Μια παρατηρηση: Μηπως τα μπλε γραμματα (π.χ. R 19) σημαινουν μονο τη συνολικη διαμετρο της ζαντας και οχι ολου του τροχου (εννοω μαζι και με το λαστιχο);

Επισης να προσθεσω στους δεικτες ταχυτητας (κιτρινο γραμμα) οτι υπαρχουν μερικα ελαστικα που δε γραφουν καποιο δεικτη ταχυτητας αλλα εχουν τα γραμματα ZR.
(Τετοιο δεικτη ειχαν τα michelin pilot sport που ειχα)

Αυτα τα ελαστικα ειναι καταληλλα για ταχυτητες πανω απο 240χλμ, αλλα για την ακριβη ταχυτητα πρεπει να ρωτησει καποιος τον κατασκευαστη του.
Εκτος και αν συνοδευεται το ZR με καποιον απο τους δεικτες W,Y οπου εκει ισχυει η μεγιστη ταχυτητα του πιο πανω πινακα που ανεβασε ο Πανος.
π.χ.
ZR + W -> ταχυτητα μεχρι 270χλμ
ZR + Y -> ταχυτητα μεχρι 300χλμ
__________________

----------------------------------------------
Οι δρομοι ειναι πολυ επικινδυνοι απο μονοι τους.., ας φροντισουμε να οδηγουμε με χαμηλες ταχυτητες και τα ματια ανοιχτα!!!
Ο χρήστης Chiefsotos δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
21-03-10, 20:43   #3
Panoz
 
Το avatar του χρήστη Panoz
 
Status:
Εγγραφή: 27-12-2006
Ηλικία: 39
Μηνύματα: 7.932

Drives: E92 335i
Ετσι ακριβως Chief...απλως τα μοντερνα λαστιχα δεν βγαινουν πλεον με την ενδειξη ZR οποτε και θεωρησα οτι δεν χρειαζεται να το αναφερω.
__________________
Turbo Maniac...
Ο χρήστης Panoz δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
27-04-10, 14:57   #4
JIMBO
 
Το avatar του χρήστη JIMBO
 
Status: O "Μυριστής Δερμάτων"
Εγγραφή: 21-03-2008
Περιοχή: Athens
Ηλικία: 49
Μηνύματα: 2.822

Drives: E93 320i
Nα παραθέσω και εγώ μερικές ακόμα χρήσιμες πληροφορίες για το θέμα των ελαστικών:



1. Ονομασία ή λογότυπο κατασκευαστή
2. Ονομασία προϊόντος
3. Διάσταση ελαστικού όπου:
205= το πλάτος του ελαστικού σε χιλιοστά (mm)
55= To προφίλ του ελαστικού. Προκύπτει από το λόγο του ύψους του πλαϊνού προς το πλάτος του πέλματος και όλο επί 100.
Δηλαδή, το προφίλ 55 υποδηλώνει προφίλ ίσο με το 55% του πέλματος
16= η διάμετρος της ζάντας σε ίντσες
4. 91= δείκτης φορτίου
V= δείκτης ταχύτητας
5. SSR= Δείκτης ελαστικού Runflat (Self Supporting Runflat)
6. Ελαστικό τύπου radial (δίχως σαμπρέλα)
7. Δείκτης πιστοποίησης ανά χώρα (homologation). Για παράδειγμα το E4 αντιστοιχεί στην Ολλανδία
8. Κωδικοί κατασκευαστή (εργοστάσιο, μέγεθος, τύπος). Ο αριθμός 2207 εκφράζει την ημερομηνία παραγωγής (22η εβδομάδα του 2007)
9. T.W.I. = Δείκτης φθοράς (Tread Wear Indicator). Μικρές μπάρες δείχνουν τον βαθμό φθοράς του ελαστικού.
Τα περισσότερα ευρωπαϊκών προδιαγραφών ελαστικά έχουν ελάχιστο όριο το 1,6 mm πριν την αντικατάστασή τους
10. Χώρα παραγωγής ελαστικού
11. DOT (US Department of Transportation)
12. Δείκτης φορτίου (US)
13. Στοιχεία για τις στρώσεις/δομή του ελαστικού
14. Μέγιστη πίεση (US)
15. Δείκτες για την φθορά, θερμοκρασία, πρόσφυση
16. Στοιχείο αναγνώρισης για Βραζιλία
17. Στοιχείο αναγνώρισης για Κίνα

* Οι πληροφορίες από το σημείο 11 και μετά αφορούν ελαστικά εκτός ΕΕ

DOT: Υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ (US Department of Transportation)
ETRTO: Ευρωπαϊκός τεχνολογικός οργανισμός ελαστικών και ζαντών,
Βρυξέλες (European Tyre and Rim Technical Organisation, Brussels)
ECE: Ευρωπαϊκή τυποποίηση (Economic Commission for Europe)
FMVSS: Αμερικανικές προδιαγραφές ασφαλείας οχημάτων (Federal Motor Vehicle Safety Standards, U.S. safety code)

** Από το 2012 (Νοέμβριο) όλα τα νέα ελαστικά που θα πωλούνται στην Ευρώπη θα κατατάσσονται
σε κατηγορίες που θα αφορούν την οικονομία καυσίμου, την πρόσφυση στο βρεγμένο οδόστρωμα
και τον θόρυβο που εκπέμπουν στο περιβάλλον.Τα σχετικά στοιχεία θα αναγράφονται στα πλαϊνά.

ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ



Τα ελαστικά αποτελούνται από το σκελετό, τη ζώνη, τα πλευρικά τοιχώματα και το πέλμα. Ο σκελετός, τα γνωστά λινά (7),
είναι κατασκευασμένος από ίνες χάλυβα ή συνθετικών υλικών (1, 2) που καταλήγουν στην στεφάνη (3). Στα σύγχρονα ελαστικά
οι ίνες είναι τοποθετημένες κάθετα στη φορά κύλισης και αυτός ο τύπος ελαστικού ονομάζεται ακτινικός ή radial.

Η ζώνη είναι και αυτή κατασκευασμένη από ίνες χάλυβα ή συνθετικά υλικά σε στρώματα (1, 2) αλλά είναι τοποθετημένα
υπό γωνία σε σχέση με την κύληση των ελαστικών. Σκοπός της είναι να συγκρατεί το σκελετό και να περιορίζει την παραμόρφωσή του.

Ο σκελετός και η ζώνη περιβάλλονται από μείγματα καουτσούκ και συνθετικό πυρίτιο προκειμένου τα πλαϊνά (6) και το πέλμα (5)
να πάρουν την εξωτερική μορφή του ελαστικού. Τα πλαϊνά είναι αυτά που δέχονται τα εγκάρσια φορτία και σκοπός τους είναι
να κρατάνε το πέλμα σε επαφή με το οδόστρωμα. Το πέλμα είναι ίσως το πιο σημαντικό μέρος του ελαστικού καθώς είναι αυτό
που έρχεται σε επαφή με το έδαφος ενώ η επιφάνεια του δεν είναι λεία αλλά φέρει αυλακώσεις οι οποίες διώχνουν
το νερό στο βρεγμένο οδόστρωμα και να εξασφαλίζεται η απαιτούμενη πρόσφυση.

Ο τύπος της γόμας (5) χαρακτηρίζει σε μεγάλο βαθμό τις ιδιότητες του πέλματος και συνολικά του ελαστικού.
Η μαλακή γόμα προσφέρει καλύτερη οδική συμπεριφορά αλλά έχει μικρότερη διάρκεια ζωής και μικρότερη αντοχή
στις καταπονήσεις και την σκληρή χρήση. Τα σύγχρονα ελαστικά δεν διαθέτουν σαμπρέλα (tubeless) και είναι πιο ασφαλή
διότι στην περίπτωση τρυπήματος χάνουν προοδευτικά τον αέρα χωρίς να κλατάρουν απότομα.
Η τελευταία λέξη της τεχνολογίας στα ελαστικά έχει να κάνει με τον τύπο run-flat.

Αέρας: Eίναι το στοιχείο που περιέχει ο θάλαμος των ελαστικών και απορροφά τους κραδασμούς.
Έχει καθιερωθεί διότι απλά δεν κοστίζει.
Άζωτο: Σε σχέση με τον αέρα δεν διογκώνεται όταν αυξηθεί η θερμοκρασία στο εσωτερικό του ελαστικού
και συνεπώς δεν επηρεάζεται η πίεση. Διατίθεται στα βουλκανιζατέρ και χρησιμοποιείται σε αγωνιστικά.
Πυρίτιο: Αναμιγνύεται με το καουτσούκ και βελτιώνει τις ιδιότητες του όταν το ελαστικό βρίσκεται σε κρύα φάση.
Επίσης, μειώνει σε μεγάλο βαθμό τις εσωτερικές τριβές.



Ελαστικό (φυσικό και συνθετικό καουτσούκ)...............41%
Πρόσθετα (ανθρακούχα, πυρίτιο, κιμωλία)..................30%
Ενισχυτικά (χάλυβας, πολυεστέρας, ρεγιόν, νάιλον)....15%
Πλαστικοποιητές (λάδια και ρητίνες)...........................6%
Χημικά (θείο, ψευδάργυρος, διάφορα άλλα)................6%
Άλλα υλικά..............................................................2%

ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

1.Πότε αλλάζω λάστιχα;
Σε γενικές γραμμές περίπου κάθε 40.000 χλμ. ενώ για να αποφεύγεται η ανομοιογενής φθορά τους καλό είναι να σταυρώνονται (αλλαγή χιαστί ή οι εμπρός με τους πίσω τροχούς) κάθε 5.000-10.000 km. Εναλλακτικά κάθε 3 χρόνια. Δεν υπάρχει σωστή εποχή για αλλαγή ελαστικού. Όταν φθείρονται τότε αυτά πρέπει να αντικαθιστώνται. Το χειμώνα το βρεγμένο οδόστρωμα μπορεί να επιφέρει υδρολίσθηση λόγω της αργής απαγωγής του νερού σε ένα φθαρμένο ελαστικό με μικρές αυλακώσεις. Το καλοκαίρι η υψηλή θερμοκρασία του οδοστρώματος “στεγνώνει” το ελαστικό και επηρεάζει σημαντικά την πρόσφυση.


2.Μπορώ να χρησιμοποιήσω διαφορετική μάρκα;
Μπορεί να μην συστήνεται αλλά δεν υπάρχει πρόβλημα αρκεί να είναι ίδιας διάσταση και τα τέσσερα ελαστικά (ποτέ μικρότερη από την προτεινόμενη του κατασκευαστή) και η διαφορά πέλματος να μην ξεπερνά την 1,5”. Όλα πρέπει να είναι τύπου radial, σε περίπτωση που ανάγκης που υπάρχουν δύο radial αυτά πρέπει να είναι στον ίδιο άξονα. Όταν αλλάζουμε λάστιχα προσέχουμε τον δείκτη ταχύτητας να είναι ίσος ή μεγαλύτερος από εκείνον των υπάρχοντων ελαστικών καθώς επηρεάζεται ελαφρώς η κατεύθυνση του αυτοκινήτου στις υψηλές ταχύτητες.

3.Επηρεάζει η ημερομηνία κατασκευής την ποιότητα ενός ελαστικού;
Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως η ποιότητα ενός ελαστικού δεν επηρεάζεται από την ημερομηνία παραγωγής του αρκεί να αποθηκεύεται σε σκοτεινό και δροσερό μέρος. “Ο καταναλωτής προτιμά τα φρέσκα παρόλο που τα καλοδιατηρημένα ελαστικά με ηλικία έως και 3 έτη δεν δημιουργούν προβλήματα” λένε στην αγορά. Ωστόσο, σπανίως ένα ελαστικό αποθηκεύεται σε ιδανικές συνθήκες για τόσο μεγάλο διάστημα και όλο κάπου θα ξεμένει, δεν νομίζετε;

4.Πως μπορώ να αντιληφθώ την φθορά;



Οπτικά παρατηρώντας το βάθος των αυλακώσεων και το φάγωμα προς το πλάι. Η φθορά εξαρτάται από το οδηγικό στιλ του καθενός και πόσο προσεκτικός -ή απρόσεχτος- είναι με τα ελαστικά. Μπορείτε να τσεκάρετε το βάθος των αυλακώσεων με ένα παχύμετρο που πρέπει να δείξει τουλάχιστον 1,6 χιλιοστά. Στην περίπτωση που το τιμόνι παρουσιάζει τρέμουλο σε κάποια ταχύτητα (π.χ. στα 120-140 χλμ/ώρα) απαιτείται ζυγοστάθμιση του/των τροχών (γωνίες κάμπερ, κάστερ, off-set). Ζυγοστάθμιση γίνεται κάθε φορά που αλλάζονται τα ελαστικά· υπάρχει περίπτωση ζυγοστάθμισης όταν αλλάξουμε ελαστικό λόγω κλαταρίσματος ή αποκολληθεί κάποιο ζύγι από τον τροχό. Στην περίπτωση που το αυτοκίνητο “τραβά” δεξιά ή αριστερά απαιτείται και εδώ ζυγοστάθμιση. Μην παραμελήσετε καμία από τις δύο περιπτώσεις διότι καταπονούνται ιδιαίτερα και ασύμμετρα τα ελαστικά σε διάφορα σημεία.

5.Δεν κάνω χιλιόμετρα αλλά τα ελαστικά γλιστρούν μετά από χρόνια.
Σωστά, τα ελαστικά αποτελούνται από σμίγμα που με τον καιρό μεταβάλλει τις ιδιότητες του και σκληραίνει χωρίς να προσφέρει την απαιτούμενη πρόσφυση (ειδικά στο βρεγμένο). Αυτό συμβαίνει διότι τα μόρια λαδιού που περιέχονται στην σύσταση των ελαστικών μετακινείται προς τα ενδότερα και το πέλμα του ελαστικού ξεραίνεται σε συνδυασμό με το φαινόμενου του επαναπολυμερισμού (που κάνει ακόμη πιο σκληρό το ελαστικό).

6.Έχω χρήματά μόνο για δύο ελαστικά. Να τα τοποθετήσω εμπρός ή πίσω;
Αν τα τοποθετήσετε εμπρός έχετε καλύτερη πρόσφυση στην εκκίνηση, καλύτερο τιμόνι, μικρότερη υποστροφή και καλύτερη επιβράδυνση. Ωστόσο, συστήνεται η τοποθέτηση πίσω καθώς είναι πολύ εύκολο να αποσταθεροποιηθεί ο πίσω άξονας του αυτοκινήτου (υπερστροφή).

7.Τι πίεση να βάζω;
Μην τσεκάρετε ποτέ με το μάτι, θα πέσετε έξω. Ελέγχετε την πίεση μία φορά τον μήνα και πάντα όταν τα ελαστικά είναι κρύα. Παλιότερα υπήρχε γενικός κανόνας κοντά στα 2 bar. Πλέον δεν ισχύει κάτι τέτοιο, να συμβουλεύεστε την πίεση που δίνει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου (αναγράφεται σε αυτοκόλλητα κοντά στις τάπες βενζίνης, στο πλαίσιο, στο manual κ.α.). Μην κάνετε το λάθος και προσπαθήσετε να φουσκώσετε το ελαστικό όσο λέει στο πλαϊνό του, αυτή είναι η μέγιστη πίεση που αντέχει! Φροντίζετε για την σωστή πίεση ανάλογα με το φορτίο του αυτοκινήτου. Στα παραφουσκωμένα ελαστικά το πέλμα δεν πατά ολόκληρο στο οδόστρωμα και επηρεάζει το φρενάρισμα. Στα ξεφούσκωτα δημιουργείται μία καμάρα που καταπονεί τα πλαϊνά και τον σκελετό των ελαστικών, επιβαρύνει την κατανάλωση και υπερθερμαίνει την γόμα αλλοιώνοντας τα οδικά χαρακτηριστικά.

8.Μπορώ να αντιληφθώ τυχόν απώλεια πίεσης την στιγμή που οδηγώ;
Όταν το τιμόνι “βαραίνει” είναι σχεδόν σίγουρο πως τα ελαστικά έχουν χάσει αέρα. Συμπληρώνετε ώστε να μην υπάρχει φθορά του ελαστικού και επιβάρυνση της κατανάλωσης. Σε περίπτωση κλαταρίσματος είναι δύσκολο να αντιληφτεί κανείς το σκασμένο ελαστικό εκτός και αν το αυτοκίνητο τραβά δεξιά ή αριστερά. Με απαλές κινήσεις επιβραδύνεται και αλλάξτε το ελαστικό. Υπάρχει περίπτωση ένα ελαστικό να χάνει αέρα όταν δεν υπάρχει το καπάκι που βιδώνει στην βαλβίδα. Αν δεν βρείτε καπάκι κάντε το κόλπο με το σάλιο να δείτε αν υπάρχει απώλεια αέρα.


9.Άντε και κλατάρισε…
Η ρεζέρβα ασφαλείας προσφέρεται για κίνηση μέχρι 80 χλμ/ώρα. Να ελέγχετε μία φορά τον χρόνο την πίεση της ρεζέρβας. Πολλοί από εμάς την αμελούμε και έκπληκτοι διαπιστώνουμε πως εκτός από το κλαταρισμένο ελαστικό… έχουμε και μία ξεφούσκωτη ρεζέρβα που με τον καιρό έχει χάσει αέρα. Το κιτ επισκευής γεμίζει το ελαστικό με ειδικό αφρό μέχρι να φτάσετε στο κοντινότερο βουλκανιζατέρ. Εκεί ο αφρός αφαιρείται και το ελαστικό επισκευάζεται.

10.SOS, υδρολίσθηση!
Προσοχή σε δρόμος όπου υπάρχουν νερά με συνεχή ροή, μπορεί να υπάρξει υδρολίσθηση. Όσο πιο φαρδύ είναι το πέλμα ενός ελαστικού προσφέρει περισσότερη πρόσφυση (κάτι τέτοιο δεν σημαίνει και καλύτερη) αλλά επηρεάζεται από την υδρολίσθηση και επιβαρύνει την κατανάλωση λόγω της αντίστασης κύλισης και της αεροδυναμικής αντίστασης.

11.Tι εστί run-flat ελαστικό;



Πρόκειται για ελαστικά τα οποία επιτρέπουν την κίνηση του αυτοκινήτου ακόμη και αν υπάρξει απώλεια αέρα. Ένα ελαστικό run-flat διαθέτει ενισχυμένα τοιχώματα καθώς η δομή τους περιέχει ειδικά επιθέματα. Ανάλογα με τον κατασκευαστή, συνήθως τα ελαστικά run-flat επιτρέπουν την κίνηση για απόσταση 100-200 χλμ. με μέγιστη ταχύτητα 90-130 χλμ./ώρα. Από εκεί και έπειτα όμως τα ελαστικά αυτού του τύπου πρέπει να αντικατασταθούν, καθώς τα τοιχώματα έχουν καταπονηθεί, και κοστίζουν αρκετά παραπάνω από τα συμβατικά. Run-flat ελαστικά διαθέτουν σχεδόν όλες οι μεγάλες εταιρίες όπως οι Goodyear, Continental, Michelin, Pirelli, Bridgestone κ.α.

***Ανάλογα με την χρήση υπάρχουν διάφοροι τύποι πελμάτων. Τα ασφάλτινα ελαστικά προορίζονται για κίνηση σε ομαλές επιφάνειες ενώ τα εκτός δρόμου ελαστικά ξεχωρίζουν από τις μεγάλες και βαθιές αυλακώσεις ώστε να μην στομώνουν και να προσφέρουν την απαραίτητη πρόσφυση. Όσα ελαστικά φέρουν τα διακριτικά M+S είναι κατάλληλα για χρήση σε λασπώδη ή χιονισμένα οδοστρώματα.

πηγή: www.caroto.gr / Νίκος Μαρινόπουλος
__________________
Opinions are like assholes, everyone's got one...

Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη jdouk : 01-04-12 στις 22:56
Ο χρήστης JIMBO δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
27-04-10, 14:58   #5
JIMBO
 
Το avatar του χρήστη JIMBO
 
Status: O "Μυριστής Δερμάτων"
Εγγραφή: 21-03-2008
Περιοχή: Athens
Ηλικία: 49
Μηνύματα: 2.822

Drives: E93 320i
Και για τους δείκτες των ελαστικών:

Οι δείκτες Treadwear - Traction - Temperature του UTQG (Uniform Tire Quality Grade) είναι ένα σύστημα βαθμονόμησης της ποιότητας των ελαστικών που έχει αναπτυχθεί από το Υπουργείο Μεταφορών (DOT) των ΗΠΑ. Εχει σχεδιαστεί για να ενημερώνει του καταναλωτές για την σχετική απόδοση των ελαστικών επιβατικών οχημάτων. Το σύστημα αυτό είναι σχετικά νέο και είναι υποχρεωτική διαδικασία για όλα τα ελαστικά που είναι κατάλληλα για χρήση σε κανονικές καιρικές συνθήκες που πωλούνται στις ΗΠΑ. Η βαθμονόμηση δεν είναι αναγκαία για ελαστικά με βαθύ πέλμα, για ελαστικά χιονιού για χρήση τον χειμώνα και για ελαστικά για χρήση ρεζέρβας ή περιορισμένου αριθμού παραγωγής.

Το σύστημα βαθμονόμησης περιλαμβάνει τρεις δείκτες :
1. Treadwear rate index (δείκτης φθοράς πέλματος)
2. Traction performance index (δείκτης έλξεως)
3. Temperature resistance index (δείκτης θερμοκρασίας)
Οι δείκτες αυτοί αναγράφονται ανάγλυφα στην πλευρική επιφάνεια των ελαστικών.

Για να εξαχθεί η τιμή ενός δείκτη, γίνονται έλεγχοι από τον κάθε κατασκευαστή ελαστικού σύμφωνα με διαδικασία που έχει τεθεί από το Υπουργείο Μεταφορών. Ο δείκτης αφορά την σχετική (relative) συμπεριφορά του ελεγχόμενου ελαστικού σε σχέση με την συμπεριφορά ενός άλλου ελαστικού που έχει χαρακτηριστεί σαν "πρότυπο ελαστικό".
Υπογραμμίζουμε ότι το σύστημα αυτό βοηθά πάρα πολύ όταν αγοράζει κάποιος καινούργια ελαστικά. Η απόδοση όμως του κάθε ελαστικού και ο χρόνος ζωής του κατά την χρήση εξαρτάται βέβαια από το προσωπικό στυλ οδήγησης του χρήστη, από την ποιότητα κατασκευής του οδοστρώματος, από τον τύπο του οχήματος, από τις κλιματολογικές συνθήκες και από τις συνήθειες που έχουμε στην διαδικασία συντήρησης των ελαστικών (πίεση, ζυγοστάθμιση, ευθυγράμμιση, εναλλαγή θέσης κλπ)

1. TREADWARE INDEX (δείκτης φθοράς πέλματος)
Ο δείκτης φθοράς πέλματος είναι μια μέτρηση της αντοχής του πέλματος ή μια ένδειξη του ρυθμού φθοράς του πέλματος του ελαστικού κατά την χρήση του ελαστικού.
Κάθε ελαστικό ελέγχεται σε ελεγχόμενες συνθήκες σε κρατικό χώρο ελέγχου των ΗΠΑ
Ο δείκτης φθοράς πέλματος κυμαίνεται από 60 έως 620 σε βήματα των 20. Οσο ποιό μεγάλος είναι ο δείκτης τόσο περισσότερη είναι η διάρκεια ζωής του πέλματος δηλ. η χρήση του θα διαρκέσει για περισσότερο χρόνο αφού θα καθυστερήσει η φθορά του.
Η διαδικασία ορισμού του δείκτη καθορίζει οτι ο δείκτης αναφοράς 100% αφορά ελαστικό αναφοράς που θα διανύσει 30,000 μίλια ή 50,000 χιλιόμετρα προτού αχρηστευτεί. Ετσι, ένας δείκτης ελαστικού που είναι 100 σημαίνει ότι το ελαστικό που φέρει τον δείκτη αυτό των 100 θα φθαρεί με τον ίδιο ρυθμό όπως το ελαστικό αναφοράς ή αλλιώς ένα ελαστικό που φέρει δείκτη 100 έχει ωφέλιμη ζωή πέλματος για χρήση σε 50,000 χιλιόμετρα οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο.
Ετσι, ένα ελαστικό με δείκτη φθοράς 200 έχει διπλάσιο ωφέλιμη ζωή πέλματος από ένα άλλο ελαστικό που έχει δείκτη 100 και αναμένεται να έχει ωφέλιμη ζωή πέλματος για χρήση σε 100,000 χιλιόμετρα οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο. Ετσι, όταν αγοράζουμε καινούργια ελαστικά ο καλύτερος τρόπος για να χρησιμοποιήσουμε τον δείκτη φθοράς πέλματος είναι για να συγκρίνουμε τα ελαστικά το ένα με το άλλο.
Επίσης πρέπει να έχουμε υπ'όψη ότι όσο ποιό χαμηλός είναι ο δείκτης τόσο ποιό μαλακό είναι το μίγμα κατασκευής του ελαστικού και όσο ποιό υψηλός είναι ο δείκτης τόσο ποιό σκληρό είναι το μίγμα κατασκευής του ελαστικού.
Σήμερα :

ο ποιό υψηλός δείκτης φθοράς ελαστικού έχει αναφερθεί ότι είναι ο 700
98 % των ελαστικών έχουν δείκτη 600 ή χαμηλότερο
92 % έχουν δείκτη 500 ή χαμηλότερο
72 % έχουν δείκτη 400 ή χαμηλότερο
40 % έχουν δείκτη 300 ή χαμηλότερο
15 % έχουν δείκτη 200 ή χαμηλότερο

2. TRACTION INDEX (δείκτης έλξεως)
Ο δείκτης έλξης δείχνει την επίδοση πέδησης ενός ελαστικού δηλ. την ικανότητα ενός ελαστικού να σταματά σε βρεγμένο οδόστρωμα ασφάλτου ή μπετόν υπό ελεγχόμενες συνθήκες.
Ο δείκτης έλξης ελέγχεται σε ελεγχόμενες συνθήκες σε κίνηση απευθείας εμπρός σε βρεγμένο οδόστρωμα ασφάλτου ή μπετόν το οποίο φέρει συγκεκριμένο ποσοστό διαβροχής που αναπαριστά βρεγμένες επιφάνειες κατά την διάρκεια ισχυρής νεροποντής (rainstorm).
Ενας υψηλός (μεγάλος) δείκτης έλξης ελαστικού υποδηλώνει οτι ένα όχημα θα σταματήσει σε βρεγμένο οδόστρωμα σε μικρότερη απόσταση από ότι ένα άλλο όχημα που φέρει ελαστικά με χαμηλότερο (μικρότερο) δείκτη έλξης.
Οι δείκτες αυτοί δεν έχουν και δεν πρέπει να έχουν εφαρμογή σαν ένδειξη δυνατότητας επιτάχυνσης, κρατήματος σε στροφή με ταχύτητα, υδρολίσθησης ή μέγιστης ελκτικότητας
Οι δείκτες έλξης είναι οι AA, A, B και C, με καλύτερο τον δείκτη AA ως εξής :
δείκτης "Traction AA" : το ελαστικό συμπεριφέρθηκε άψογα και στις δύο επιφάνειες.
δείκτης "Traction A" : το ελαστικό συμπεριφέρθηκε ικανοποιητικά και στις δύο επιφάνειες.
δείκτης "Traction B" : το ελαστικό συμπεριφέρθηκε ικανοποιητικά σε μια επιφάνεια
δείκτης "Traction C" : το ελαστικό συμπεριφέρθηκε με χαμηλή απόδοση και στις δύο επιφάνειες.
Σήμερα :

3 % των ελαστικών έχουν δείκτη "AA"
75 % των ελαστικών έχουν δείκτη "A"
22 % των ελαστικών έχουν δείκτη "B"
1 % των ελαστικών έχουν δείκτη "C"

3. TEMPERATURE INDEX (δείκτης θερμοκρασίας)
Ο δείκτης θερμοκρασίας βαθμονομεί την ικανότητα αντίστασης του ελαστικού στην ανάπτυξη θερμότητας η οποία θερμότητα επηρεάζει την διάρκεια ζωής του ελαστικού. Ο δείκτης αυτός δείχνει την ικανότητα αντίστασης του ελαστικού στην θερμότητα και την δυνατότητά του να απάγει θερμότητα όταν κινείται με μεγάλες ταχύτητες σε εξωτερικό περιβάλλον υψηλής θερμοκρασίας κατά την διάρκεια ελέγχου του σε πιστοποιημένο εργαστήριο έως ότου χαλάσει το ελαστικό.
Η αναπτυσόμενη υψηλή θερμοκρασία δημιουργεί διάσπαση του υλικού κατασκευής του ελαστικού και μειώνει την διάρκεια ζωής του με παράλληλη την άμεση πιθανότητα επικίνδυνης και ξαφνικής αστοχίας (κλατάρισμα). Η ικανότητα ενός ελαστικού να αντιστέκεται στην ανάπτυξη θερμοκρασίας είναι πάρα πολύ σημαντικός παράγοντας ασφάλειας.
Τα ελαστικά που κινούνται σε μακρινές αποστάσεις σε ζεστό καιρό μπορεί να αστοχήσουν έως του σημείου διαχωρισμού του πέλματος από την βάση του με συνέπεια το κλατάρισμα του ελαστικού.
Οι παράγοντες της υπερβολικής ταχύτητας, της πίεσης ελαστικού που είναι χαμηλότερη από την κανονική δηλ. το ελαστικό δεν είναι σωστά φουσκωμένο ή της υπερβολικής φόρτωσης είτε μαζί είτε ξεχωριστά μπορεί να δημιουργήσουν αύξηση της θερμοκρασίας και την πιθανότητα ξαφνικής αστοχίας του ελαστικού. Επίσης, η χρήση του ελαστικού σε υψηλές εξωτερικές θερμοκρασίες μπορεί να μειώσει την διάρκεια ζωής του ελαστικού.
Οι δείκτες θερμοκρασίας είναι τρεις A, B και C, με καλύτερο τον δείκτη A. Ο δείκτης αυτός βέβαια ισχύει για ελαστικό το οποίο είναι σωστά φουσκωμένο δηλ. έχει την ενδεδειγμένη πίεση και δεν είναι υπερφορτωμένο.
Στην εργαστηριακή βαθμονόμηση ο δείκτης θερμοκρασίας εξάγεται μετά απο μέτρηση της αντίστασης του ελαστικού στην ανάπτυξη θερμοκρασίας σε δύο ταχύτητες ελέγχου : η μια στα 160 χλμ/ώρα και η δεύτερη στα 187 χλμ/ώρα
Η τελική βαθμονόμηση έχει ως εξής :
δείκτης "Temperature A" : Ο μέγιστος (και καλύτερος) δείκτης θερμοκρασίας που δείχνει ότι κατά τον έλεγχο το ελαστικό άντεξε κίνηση σε ταχύτητα 187 χλμ/ώρα (δηλ. 115 μίλια/ώρα) για μισή ώρα.
δείκτης "Temperature B" : Το ελαστικό πέρασε τα 160 χλμ/ώρα (δηλ. τα 100 μίλια/ώρα) για μισή ώρα αλλά όχι τα 187 χλμ/ώρα (δηλ. τα 115 μίλια/ώρα)
δείκτης "Temperature C" : Ο ελάχιστος (και συνεπώς χειρότερος) δείκτης θερμοκρασίας που δείχνει ότι το ελαστικό δεν άντεξε κίνηση σε ταχύτητα 160 χλμ/ώρα (δηλ. 100 μίλια/ώρα) για μισή ώρα.
Για να κυκλοφορήσει ένα ελαστικό στην αγορά θα πρέπει τουλάχιστον να έχει δείκτη θερμοκρασίας "C"
Σήμερα :
27 % των ελαστικών έχουν δείκτη θερμοκρασίας "A"
59 % των ελαστικών έχουν δείκτη θερμοκρασίας "B"
14 % των ελαστικών έχουν δείκτη θερμοκρασίας "C"
__________________
Opinions are like assholes, everyone's got one...
Ο χρήστης JIMBO δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
28-04-10, 18:33   #6
dimx-5
 
Το avatar του χρήστη dimx-5
 
Εγγραφή: 04-07-2006
Ηλικία: 47
Μηνύματα: 954

Drives: X3 650
Και εγώ ήθελα απλά να διορθώσω αυτό. Ο αριθμός πλάτους είναι απλά και καθαρά ποσοστό του πέλματος.
Ο χρήστης dimx-5 δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
28-04-10, 19:00   #7
Panoz
 
Το avatar του χρήστη Panoz
 
Status:
Εγγραφή: 27-12-2006
Ηλικία: 39
Μηνύματα: 7.932

Drives: E92 335i
Το καλυτερο thread ΕVER!!!!
__________________
Turbo Maniac...
Ο χρήστης Panoz δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
29-04-10, 22:26   #8
giannis
 
Το avatar του χρήστη giannis
 
Status:
Εγγραφή: 01-03-2008
Περιοχή: Αθήνα
Μηνύματα: 3.939

Drives: E87 116i
Πολυ κατατοπιστικο και ενημερωτικο οντως το thread!
Ο χρήστης giannis δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
01-04-12, 18:19   #9
nikos bob
 
Το avatar του χρήστη nikos bob
 
Status:
Εγγραφή: 08-11-2009
Μηνύματα: 2.338

Drives: N/A N/A
Διαστάσεις τεχνικά χαρακτηριστικά ελαστικών

Για P [Passenger vehicle = επιβατικό όχημα]

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ελαστικού αναγράφονται στα πλευρά του ελαστικού και τα πιο σημαντικά είναι

195 / 60 R 15 89 Τ *
DOT 2508 Radial Tubeless

Temperature Α – Traction ΑΑ - Tread wear 370
M+S ή M.S ή M&S
RFT ή SSR ή Tweet

195 : Το πέλμα [tread αγγλ. Lauffläche γερμ.] Tο πλάτος του πέλματος σε χιλιοστά (mm).

60 : Προφίλ (ύψος του πλαϊνού ελαστικού) [rubber profile, rubber tread αγγλ. Gummiprofil Reifenflanke γερμ.] ως ποσοστό % του πέλματος, δηλαδή 195 Χ 60%=117 mm.

R : Τύπου Radial (ράντιαλ).
15 : Η διάμετρος της ζάντας σε ίντσες.
89 : Δείκτης φορτίου load index (διαβάζουμε την τιμή από πίνακες).

Τ : Δείκτης ταχύτητας speed index (διαβάζουμε την τιμή από πίνακες, Βλ. Πίνακα).

* : Το αστέρι * ή το Μ3 υποδεικνύει τον πλήρη έλεγχο που έχει περάσει το ελαστικό, αλλά και τη καταλληλότητα αυτού για συγκεκριμένο κατασκευαστή αυτοκινήτων. Για άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων τα σύμβολα: ΝΟ, Ν1,Ν2, ΜΟ, J F, B1….

DOT 2508 : Ημερομηνία παραγωγής του ελαστικού. Σημαίνει 25η εβδομάδα του 2008, οι αριθμοί είναι γραμμένοι μετά τα αρχικά DOT ή (FDJX, WFAE).

DOT Department of Transport Tμήμα μεταφορών του Υπουργείου των ΗΠΑ.

Radial : R Radial tire : Ακτινικά ελαστικά. Βασικό τους χαρακτηριστικό, η διάταξη των λινών τους, κατά την ακτίνα του τροχού. Σημαντικότερα πλεονεκτήματά τους, η μικρότερη αντίσταση κύλισης και η διπλάσια σχεδόν διάρκεια ζωής τους σε σχέση με τα συμβατικά ελαστικά (με σταυρωτά λινά).

Tubeless / SL : Λάστιχο (επίσωτρο) χωρίς αεροθάλαμο (σαμπρέλα).

Temperature – Traction - Tread wear = Ποιότητα ελαστικών

Σήμανση απαιτούμενη από τον κανονισμό ένωσης καταναλωτών Η.Π.Α. (βαθμίδα ποιότητας) δεν ισχύει στην Ευρώπη. Εγγύηση των κατασκευαστών των ελαστικών στην Αμερική με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ποιότητας στη βάση σταθερών τεστ που διενεργούνται στα ελαστικά όπως καθορίζει ο κανονισμός. Η βαθμονόμηση δεν είναι αναγκαία για ελαστικά με βαθύ πέλμα, για ελαστικά χιονιού για χρήση το χειμώνα και για ελαστικά για χρήση ρεζέρβας ή περιορισμένου αριθμού παραγωγής.

UTQG Uniform Tire Quality Grade: Σύστημα βαθμονόμησης της ποιότητας των ελαστικών που περιλαμβάνει τρεις δείκτες:

Temperature A, B, C

Temperature resistance index Δείκτης θερμοκρασίας / Αξιολόγηση της αντοχής στη θερμοκρασία
temperature = θερμοκρασία
resistance = αντίσταση
index = δείκτης, ενδεικτικό σημάδι

Θερμοκρασία ευστάθειας ελαστικού σε τεστ με υψηλότερες ταχύτητες. Οι βαθμοί αντιπροσωπεύουν την αντοχή του ελαστικού στη θερμότητα και την ικανότητα να την διασκορπίζει όταν δοκιμάζεται κάτω από ελεγχόμενες συνθήκες σε ειδικό εργαστηριακό περιβάλλον (μηχάνημα δοκιμαστικό ελαστικών). Η υψηλή θερμοκρασία (ο βαθμός απόδοσης θερμοκρασίας είναι επιβεβλημένος για ένα ελαστικό σωστά φουσκωμένο) μπορεί να προκαλέσει φθορές στο υλικό του ελαστικού και να μειώσει το χρόνο ζωής του ή να οδηγήσει σε αστοχία του ελαστικού. Ο βαθμός C αντιστοιχεί στο ελάχιστο επίπεδο της απόδοσης.

Traction ΑΑ, A, B, C

Traction performance index Δείκτης έλξεως / Αξιολόγηση της ικανότητας φρεναρίσματος σε βρεγμένο οδόστρωμα

traction = ικανότητα πρόσφυσης, "κράτημα", έλξη ή ισχύς έλξης, κίνηση με έλξη
performance = απόδοση
index = δείκτης, ενδεικτικό σημάδι.

Ένας υψηλός (μεγάλος) δείκτης έλξης του ελαστικού υποδηλώνει ότι ένα όχημα θα σταματήσει σε βρεγμένο οδόστρωμα σε μικρότερη απόσταση από ότι ένα άλλο με χαμηλότερο (μικρότερο) δείκτη έλξης.

Ικανότητα του ελαστικού σε φρενάρισμα με υγρασία (αντίσταση λόγω τριβής). Οι διαβαθμίσεις αντιπροσωπεύουν την ικανότητα του λάστιχου να σταματά σε υγρό οδόστρωμα όπως αυτό υπολογίζεται κάτω από ελεγχόμενες συνθήκες σε πίστα και τσιμέντο. Ένα ελαστικό με βαθμό C μπορεί να έχει μικρή ελκτική ικανότητα. Ο βαθμός έλξης που είναι σημειωμένος στο ελαστικό βασίζεται σε δοκιμές στην ευθεία και όχι σε στροφή.

Treadwear

Κατηγορίες: από 60 έως 700 ανά (20) Treadwear rate index Δείκτης φθοράς πέλματος / Σχετικά αναμενόμενη ζωή του ελαστικού / Διάρκεια ζωής του ελαστικού βασισμένη στα στάνταρ του Αμερικάνικου τεστ / Δείκτης φθοράς ελαστικού / Αντοχή στη φθορά λόγω χρήσης.

tread = πέλμα ελαστικού, τακούνι ελαστικού
wear = φθορά, φθείρομαι, φθείρω
rate = αναλογία

Είναι ένας σχετικός αριθμός με βάση το 100. Η ένδειξη της φθοράς του ελαστικού όταν δοκιμάζεται κάτω από ελεγχόμενες συνθήκες σε συγκεκριμένα τεστ. Ένα λάστιχο με δείκτη 150 θα αντέξει 1,5 φορές περισσότερο σε μια ειδική δοκιμή απ’ ότι ένα λάστιχο με δείκτη 100. Η συγκριτική φθορά των ελαστικών εξαρτάται από τις πραγματικές συνθήκες χρήσης τους, ωστόσο μπορεί να παρεκκλίνει σημαντικά από το κανονικό εξαιτίας των διαφορών στις συνήθειες οδήγησης, στο διαφορετικό σέρβις, στο διαφορετικό οδικό σύστημα καθώς και στο κλίμα. Όσο πιο χαμηλός είναι ο δείκτης τόσο πιο μαλακό είναι το μίγμα κατασκευής του ελαστικού και όσο πιο υψηλός είναι ο δείκτης τόσο πιο σκληρό είναι το μίγμα.

Χειμερινά ελαστικά M+S (Mud and Snow) / M.S / M&S
mud = λάσπη snow = χιόνι.

(Τα χειμερινά ελαστικά (M+S-τεχνική προδιαγραφή-) και η εμπορική ονομασία χιονολάστιχα αναφέρονται στο ίδιο ελαστικό).

Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη jdouk : 01-04-12 στις 20:06
Ο χρήστης nikos bob δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
02-04-12, 13:46   #10
den sou lew
 
Status: Banned
Εγγραφή: 12-06-2011
Μηνύματα: 199

Drives: F20 116i
πολυ καλο θρεντ κιαυτο για τα λαστιχα.συγχαρητηρια!οι πληροφοριες σας ειναι πολυ χρησιμες!!!
Ο χρήστης den sou lew δεν είναι συνδεδεμένος   Απάντηση με παράθεση
Απάντηση στο θέμα

Tags
κωδικοποίηση, συντελεστές, tire load index, ελαστικά, δείκτες, φορτίο

Εργαλεία Θεμάτων
Τρόποι εμφάνισης

Δικαιώματα - Επιλογές
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is σε λειτουργία
Τα Smilies είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας [IMG] είναι σε λειτουργία
Ο κώδικας HTML είναι εκτός λειτουργίας

Forum Jump